De term ‘de gebruiker centraal stellen’ noemen wij liever ‘mensgericht installeren’.
In de communicatie met de klant is het belangrijk dat je niet alleen een technisch gericht gesprek houdt maar ook aandacht schenkt aan wat de installatie voor die gebruiker betekent.
Goed communiceren en samenwerken met zorg- en welzijnsorganisaties is belangrijk. En dat je uiteindelijk ziet dat er iets met jouw signalen is gedaan en je hebt bijgedragen aan de gezondheid en welzijn van mensen.
Het gaat er om dat installateurs leren om alle zintuigen goed te gebruiken en ook dat ze leren naast een technisch inhoudelijk gesprek ook een mensgericht te voeren en dat ze daarin ook goed worden begeleid.
Signaleren is vooral belangrijk bij mensen die alleen wonen. Want mensen kunnen bijvoorbeeld ook heel eenzaam zijn en dan is de installateur de eerste mens die ze in weken hebben gezien.
Monteurs zijn nog niet getraind om beroepsmatig te signaleren maar zijn vast wel eens opvallende zaken over gezondheid en welzijn tegen gekomen op een klus. Dat bespreekbaar maken is dan een volgende stap.