Learning communities waarin (aankomende) installateurs worden voorbereid op de toekomst.
In deze publicatie lees je hoe het onderwijs en mkb in Oost-Nederland succesvol samenwerken in learning communities om het gat kwalitatief en qua personeelscapaciteit te dichten.
“Kunnen wij het zo organiseren dat we van die bouwomgeving waar die vakmensen aan het werk zijn een leeromgeving kunnen maken? Zodat je daar thema’s kunt inbrengen die een bijdrage leveren aan de energietransitie” (Bas van Dongen, kwartiermaker Gas erop!).
Installatietechnische bedrijven opereren door de energietransitie meer dan ooit in de innovatieve voorhoede. Zij hebben een grote behoefte aan goed opgeleide technici met praktisch toepasbare kennis.
Echter, de realiteit is dat het technisch HBO momenteel opleidt voor een werkveld dat innovatief vaak al verder is dan wat het curriculum van de opleidingen biedt. En waar kunnen hun huidige werknemers terecht om snel en doelgericht bij te scholen?
Dat was de uitdaging in dit project ‘Gas erop!, waarin acht bedrijven in de installatiebranche samenwerken met Universiteit Twente, Hogeschool Saxion, Hogeschool Windesheim en het ROC van Twente. Die samenwerking richt zich vooral op reskilling en upskilling van ervaren medewerkers binnen een installatietechnisch bedrijf.