In het arbeidsonderzoeksprogramma naar trends en ontwikkelingen in de technische installatiebranche (TI) worden jaarlijks actuele onderwijsgegevens bijgehouden over de onderwijsinschrijvingen in de brancherelevante opleidingen. Deze informatie wordt onder andere gebruikt voor publicaties op Trendfiles en voor een snelle beantwoording van ad hoc vragen op het gebied van het relevante TI-onderwijs.
Voorliggende rapportage geeft een korte beschrijving van de onderwijsdeelname van de schooljaren 2019/20 tot en met 2023/24 over het gehele onderwijsspectrum, i.c. van het vmbo tot en met het weten-schappelijk onderwijs. Dit betreft tellingen van leerlingen en studenten in TI-relevante opleidingen, hoeveel mbo-studenten tijdens hun opleiding werkzaam zijn in de TI en hoeveel studenten ná diplomering in de branche (blijven) werken. De volgende onderzoeksvragen staan centraal:
Onderzoeksvragen
1.Hoeveel vmbo-leerlingen, mbo- en ho-studenten volgen TI-relevante opleidingen? En hoe verhouden deze aantallen zich tot andere technische opleidingen?
2.Hoeveel van de bbl’ers met een TI-relevante opleiding zijn tijdens de opleiding werkzaam bij een TI-bedrijf?