Er is een positieve samenhang tussen de mate waarin een bedrijf bezig is met sociale innovatie en de bedrijfsprestaties gemeten in ontwikkeling van omzet, winst en arbeidsproductiviteit. Dit blijkt uit een analyse van TNO op de 2-jaarlijkse enquete werkgevers over arbeid (WEA) uit 2013. Overigens blijkt deze samenhang in de laatste meting minder sterk te zijn dan enkele jaren geleden. TNO noemt de recessie als een mogelijke verklaring.
Volgens TNO bestaat sociale innovatie uit vier componenten die onderling samenhangen : strategische orientatie, product- en marktverbetering, slimmer organiseren en flexibel werken.Thema’s die ook terug komen in andere toekomst verkenningen zoals Radar2020 van OTIB en UNETO-VNI. Radar 2020 heeft sociale innovatie daarin als speerpunt genoemd voor de komende jaren. Als de TI nieuwe mogelijkheden op diverse markten wil realiseren dan zullen TI bedrijven ook op het terrein van management, organisatie en personeelsbeleid moeten innoveren.
De TI en sociale innovatie
De TI is duidelijk nog niet zo ver als andere sectoren. Dit blijkt uit een nadere analyse van ITS op de TNO-gegevens. Uit het TNO onderzoek blijkt dat 11% van het totaal aantal bedrijven in Nederland koplopers zijn op het gebied van sociale innovatie. In de TI geldt dat maar voor 5% van de bedrijven.
Alleen de sector technische ontwerp en dienstverlening is een positieve uitschieter met 21%. (zie figuur 2 = figuur 3.23). De meeste koplopers op het gebied van sociale innovatie zijn te vinden in de ICT sector (35%).
Een vergelijkbaar beeld is te zien als alleen wordt gekeken naar de aspecten “slimmer organiseren” en “flexibel werken”. Deze aspecten van sociale innovatie zijn direct van invloed op de vraag naar arbeid en de behoefte aan kwalificaties in bedrijven. Er zijn maar weinig TI bedrijven die hoog scoren op deze twee componenten. Alleen de sector technisch ontwerp/advies is ook hier een positieve uitzondering.
De TI-bedrijven die wel actief zijn met “slimmer organiseren” en “flexibel werken” zijn tevens vaak actief bezig met product- en procesinnovaties.Bijna driekwart van deze TI bedrijven heeft namelijk in de afgelopen twee jaar ook verbeterde of vernieuwde producten in de markt gebracht. En een derde van die bedrijven heeft daarnaast ook nieuwe marketingmethodes ingevoerd. (zie figuur 1 = figuur 3.25).