Wervingsmethoden
Uit het arbeidsmarktonderzoek 2012 blijkt dat de meeste TI bedrijven ook extern medewerkers werven voor het vervullen van vacatures, naast het gebruik maken van het eigen personeel om nieuwe medewerkers te krijgen. Andere veel voorkomende wervingsmethoden zijn: spontane sollicitaties en inschakeling van vrienden en bekenden. Ook internet werd al door heel wat TI-bedrijven benut, vooral via de eigen website van het bedrijf.
Vacaturesites en sociale media worden nog maar weinig gebruikt. Bij de grote TI-bedrijven is dit overigens duidelijk vaker het geval dan bij de kleine TI-bedrijven.
Verschillen naar functie
In het onderzoek is tevens gekeken of de ingezette wervingsmethoden variëren naar functie en in hoeverre de ingezette wervingsmethoden effectief waren.
Leerling-monteurs
Het aantrekken van leerling-monteurs gaat vaak via contacten die TI-bedrijven en scholen met elkaar onderhouden. Dit is ook de meest effectieve wervingsmethode bij leerlingen: alle TI-bedrijven die dergelijke contacten onderhouden geven aan dat dit een succesvolle manier is om aan leerlingen te komen. Andere manieren om aan leerlingen te komen, bijvoorbeeld via spontane sollicitaties of via het eigen personeel, zijn volgens de TI-bedrijven duidelijk minder effectief.
Vakbekwame monteurs
Bij het werven van vakbekwame monteurs is er duidelijk meer variatie in gehanteerde wervingsmethoden dan bij de werving van leerling-monteurs. Advertenties in gedrukte media worden het vaakst gebruikt hoewel dit duidelijk één van de minst succesvolle methode blijkt te zijn. Opmerkelijk is dat de twee methoden die door de TI-bedrijven meestal als succesvol worden aangemerkt – werving via contacten met andere bedrijven en werving via vrienden/kennissen – niet vaker worden gebruikt dan andere methoden die duidelijk minder resultaat bieden.