Om de vergrijzing op te vangen zouden meer jongeren voor een technisch beroep moeten kiezen dan nu het geval is. En de wervingsbehoefte wordt de komende jaren alleen maar groter zo blijkt uit cijfers en analyse in ‘Trends en ontwikkelingen in de installatiebranche 2014’. Om in deze tijd jongeren te inspireren zouden technische bedrijven zich daarom meer moeten verdiepen in de achtergronden van de huidige generatie jongeren. Generatie expert Aart Bontekoning en anderen signaleren al enige tijd dat de huidige generatie jongeren echt anders in elkaar zit dan andere jongste generaties hiervoor.
Techniek Talent Nu is een samenwerkingsverband van acht technische sectoren, in opdracht van werknemers- en werkgeversorganisaties. Het gemeenschappelijk doel is meer instroom en behoud van (jonge) mensen in de techniek. Dat doen ze onder meer door publicaties uit te geven waarin alles over de jongere van nu staat beschreven. Techknow 2011 liet zien hoe bedrijven jongeren kunnen bereiken en informeren. Techknow 2013 gaat verder en laat zien hoe bedrijven jongeren kunnen inspireren. De informatie is gebaseerd op onderzoek en daarnaast worden er veel praktijkvoorbeelden beschreven. De centrale vraag in beide publicaties is “wat willen jongeren?”
Arbeidsvoorwaarden
Jongeren van nu willen vooral leuk werk en ontwikkelingsmogelijkheden. Maar hoe jongeren precies denken over hun toekomstige arbeidsvoorwaarden blijkt ook af te hangen van hun opleidingsniveau. Dit blijkt uit een onderzoek van Manpower uit 2012 dat wordt besproken in Technknow 2013. Lager opgeleiden zoeken afwisseling in het soort werk en werkomstandigheden. Hoger opgeleiden hebben daarnaast ook behoefte aan afwisseling in hun sociale contacten. Zij willen zowel samenwerken als individueel bezig zijn.