Microlearning

Een verkennend onderzoek voor de installatiesector

Inleiding

De laatste jaren volgen de technologische ontwikkelingen voor de installatiesector elkaar in een sneltreinvaart op. Elke organisatie in de techniek krijgt dan ook te maken met veranderingen in het werk door bijvoorbeeld artificiële intelligentie (AI), robotisering en industrialisatie (Krause, Nauta, & van Groessen, 2024). Maar ook door digitalisering, circulariteit en de energietransitie. Mensen moeten daarom continu om- en bijgeschoold worden om te voldoen aan de eisen van het veranderende werk. Iedereen die werkt is daardoor eigenlijk altijd student (Techniek Nederland, 2020).

Een Leven Lang Ontwikkelen is een sleutelbegrip geworden voor werkenden en fungeert als belangrijke pijler in het vormgeven van goed werkgeverschap. Dit uitgangspunt geldt natuurlijk ook voor de ontwikkeling van zelfstandigen; zowel aan de opdrachtgever als aan de opdrachtnemer zijde.

Scholing verandert ook door (leer)technologie. Het traditionele klassikale onderwijs maakt steeds vaker plaats voor online en blended learning opleidingen. Hierbij wordt ook Augmented1 en Virtual Reality2 toegevoegd, zodat het onderwijs nog realistischer wordt.

Daarnaast heeft microlearning als online opleidingsvorm haar intrede gedaan in opleidingsontwerpen. Maar wat is microlearning precies, wat zijn de kenmerken en de effecten? Welke randwoorden en standaarden zijn van belang? Hoe kan deze vorm van online scholing het beste worden aangeboden aan werkenden?

De centrale vraag voor dit verkennende onderzoek is: Wat kan microlearning voor de installatiesector betekenen?

Deze hoofdvraag wordt uitgewerkt in verschillende deelvragen:

  1. Wat is microlearning? (Hoofdstuk 3)
  2. Wat zijn de kenmerken van microlearning? (Hoofdstuk 4)
  3. Hoe effectief is microlearning? (Hoofdstuk 5)
  4. Welke randvoorwaarden en standaarden zijn van belang? (Hoofdstukken 6 en 7)
  5. Welke vormen van microlearning zijn er? (Hoofdstuk 8 en Bijlage A)
  6. Wat zijn aanbevelingen voor Wij Techniek? (Hoofdstuk 9)
  7. Wat zijn aanbevelingen voor platformaanbieders? (Hoofdstuk 10)
  8. Welke platforms voor microlearning zijn nog meer beschikbaar? (Bijlagen B en C)

De deelvragen worden beantwoord aan de hand van bureauonderzoek en kwalitatieve interviews; zowel binnen als buiten de installatiesector.