Door technologische innovaties en maatschappelijke trends verandert de klantvraag. Dat heeft grote gevolgen voor de markt voor installatiebedrijven. Een scenariobouwteam heeft zich, in opdracht van OTIB, gebogen over de vraag hoe de rol van techniek in deze veranderende markt zich verder zal ontwikkelen. En welke partijen daarin een rol gaan spelen.
Het scenariobouwteam, met daarin deskundigen uit de wereld in- en om de installatietechniek heeft in vier werkbijeenkomsten gezocht naar een zo concreet mogelijk beeld van de toekomstige rollen in de bouw- en installatiewereld. Uitgangspunt waren de trends en thema’s die in een eerdere toekomstverkenning (RADAR2020) naar voren waren gekomen als ontwikkelingen die belangrijk zijn of gaan worden voor de werkzaamheden van de branche.
Gekeken is naar de positie van partijen in waardeketens (bouwkolom). De positie van een partij in de keten wordt bepaald door de meerwaarde die deze partij weet te creëren. Zonder meerwaarde geen positie. Die positie wordt deels bepaald door concurrentie maar trends en ontwikkelingen zoals al eerder geschetst in RADAR2020 kunnen waardeketens waar binnen installatiebedrijven opereren echt op hun kop zetten. Uiteindelijk werden er vier toekomstbeelden uitgewerkt met ieder hun eigen, soms zelfs nieuwe positie, binnen de waardeketens.
De Integrator
De integrator weet vooral goed gebruik te maken van het thema integraal installeren. Zijn waardestrategie is focus leggen op klantpartnerschap door het kennen van de specifieke problematiek van de klant/eindgebruiker. Hij vertaalt de klantvraag naar een ontwerp of een concept voor een totaaloplossing. Voor het vervullen van deze functie is hoogwaardige kennis van de klant en de technische mogelijkheden van groot belang. Daarnaast heeft de Integrator een goed netwerk van waaruit hij partijen bij een project kan aansluiten op kennis en op uitvoeringsniveau.
De Creator
In veel waardeketens zal behoefte zijn aan specifieke (deel) oplossingen. De creator weet deze te ontwikkelen en te organiseren. Hij produceert en vermarkt hoogwaardige high tech bouwstenen waarbij veel aandacht is voor R&D. Zo levert hij meerwaarde aan partners in de keten en soms direct aan de eindgebruiker. Zijn waardestrategie is focus op productleiderschap door het continue ontwikkelen van ‘state of the art’ producten.
De Assembler
De assembler realiseert het uiteindelijke installatiewerk. En ligt daarmee het dichtst bij de rol van de installateur anno nu. De assembler weet goed in te spelen op het thema installeren nieuwe stijl en gebruikt dus veel slimme ICT bij het installeren van de hightech bouwstenen die ontwikkelt zijn. Het echte installeren wordt dan meer plug&play terwijl het contact met de klant steeds belangrijker wordt. Door samen te werken met de andere rollen ligt zijn meerwaarde in het daadwerkelijk realiseren van het werk tegen concurrerende prijzen. Zijn focus ligt op kostenleiderschap door het zo efficiënt mogelijk inrichten van het assemblage proces.