In de TI-branche is het gebruikelijk om een jonge instromer te koppelen aan een oudere leermeester. Met de bedoeling dat de oudere werknemer zijn ervaring en vakmanschap overbrengt op de jongere. Zo is het in de praktijk altijd gegaan en het lijkt een goede oplossing voor de oudere werknemer die aangeeft dat het werk hem steeds zwaarder valt. Maar niet iedere oudere werknemer zit er op te wachten om leermeester te worden of is er geschikt voor. Bovendien blijkt in de huidige tijd dat niet alleen de jongere iets van de oudere kan leren. Er stromen jongeren in die op andere gebieden juist een voorsprong hebben op de oudere werknemers. Bijvoorbeeld op het gebied van communiceren en social media. Dat roept de vraag op : wie is de leermeester? Trendfiles zet een aantal inzichten op een rijtje.
Beate van der Heijden, hoogleraar Strategisch HRM Radboud Universiteit Nijmegen: “Als wij aan mentorschap, of leermeesters denken, dan denken wij vooral aan een oudere die een jonge nieuwkomer kennis en vaardigheden van het vak en de organisatie bijbrengt. Dat is ook goed. Maar je ziet in onderzoeksland nu ook dat er wereldwijd steeds meer belangstelling komt voor het omgekeerd mentorschap. Waarbij een jongere een oudere coacht met nieuwe kennis en vaardigheden. bijvoorbeeld op het gebied van technologie of communiceren. Het voordeel van dit omgekeerd of wederkerig mentorschap is dat je ook een zogenaamde intergenerationele uitwisseling krijgt. Daarmee is er minder plaats voor leeftijdsstereotypering en tonen de generaties veel meer begrip voor elkaar. Want bekender maakt beminder.”