Net als met zelfroosteren kun je niet zeggen vanaf volgende week gaan we aan sociale innovatie doen. Dat moet geleidelijk aan groeien en gaat pas lukken als er een de sfeer is van vertrouwen.
Sociale innovatie begint met aan je medewerkers te vragen welke ideeën zij hebben over hoe het werk beter kan. En dat zijn geen simpele vragen. Want als je het vraagt dan krijg je antwoorden en daar moet je dan wat mee.
Sociale innovatie is eigenlijk het gelijktijdig vernieuwen van werkorganisatie, arbeidsverhoudingen personeelsbeleid. En dat samen met je medewerkers.
In de zorg werd ook altijd gezegd dat zelfroosteren onmogelijk was maar 80 procent van de mensen is er daar inmiddels heel tevreden over. Je moet alleen niet verwachten dat het vanzelf in orde komt.
Zorg dat medewerkers de regelmogelijkheden hebben om problemen aan te kunnen. “Mensen worden niet overspannen van de problemen op hun werk maar van de onmogelijkheid om ze op te lossen!
Het werk wordt interessant als je niet alleen uitvoerend werk hebt, maar ook betrokken bent bij de voorbereiding, bij onderhoud, bij controle en bij hoe het georganiseerd wordt.