• Sitemap
  • Privacy
  • Contact

Menu

  • Home
  • TI Installatie in cijfers
  • Video’s
  • Artikelen
  • Publicaties
  • Zoeken

Beeldvorming en leercultuur beste wervingsstrategie

Bedrijven, of ze nou groter of kleiner zijn, zouden veel beter hun best kunnen doen om zich als innovatief bedrijf te profileren. En innovatief houdt in dat je niet alleen nieuwere technieken gebruikt, maar dat je ook innovatief bent in hoe je je mensen opleidt.

Instroom meisjes stimuleren door beeldvorming

Technische bedrijven zouden actief hun best moeten doen om de stereotype beeldvorming van de branche te kantelen. Door meer vrouwen in dienst te nemen en in de voorlichting beter aan te sluiten op de behoefte van meisjes om een maatschappelijk rol te spelen.

Instroom meisjes in technische opleidingen te laag

Nederland loopt enorm achter als het gaat om meisjes die kiezen voor een technische opleiding. Dit valt samen met een stereotype beeld dat meisjes hebben van de branche. Dat betekent wel dat de branche een grote groep potentiële instroom verliest.

Beeldvorming techniekbranche bepalend voor keuze

Voorlichting en een positief perspectief bieden is belangrijk om de beeldvorming van de branche te veranderen zodat meer leerlingen een bewuste keuze maken voor een technische richting.

Instroom techniekopleidingen stagneert al in het VO

We verliezen in het voorgezet onderwijs, met name op het vmbo en de route naar het mbo veel leerlingen die ten onrechte denken dat de techniek geen toekomstperspectief voor hen biedt. En dat is een urgent probleem omdat het tekort op de arbeidsmarkt alleen maar groter wordt vanwege de aanstaande vergrijzingsgolf.

Beeldvorming techniek begint al op de basisschool

Bedrijven kunnen een positieve rol spelen in de beeldvorming over technische richtingen op de basisschool. Door met echte projecten en vraagstukken de klas in te gaan.

Home » Juliette Walma van der Molen
1 2 3 | Volgende
  • Sitemap
  • Privacy
  • Contact