Het is voor iedereen in de branche en in de opleidingen goed om zich te realiseren dat ze een bijdrage leveren aan grote maatschappelijke vraagstukken. Deze beeldvorming is ook cruciaal voor de instroom van nieuwe studenten.
Evaluaties, cijfers, diploma’s, gaan vaak over een eindresultaat, een product of een competentie. Maar het is belangrijk om ook vaardigheden als een positieve houding, doorzettingsvermogen, goed kunnen samenwerken en communiceren, te waarderen.
Werkgevers moeten ook hun leven lang leren en vooral op het gebied van mensenmanagement. Maar ook niet alleen, maar juist samen met andere bedrijven en zelfs bedrijvenoverstijgend binnen de branche.
De verantwoordelijkheid voor het leren wordt vaak door zowel werknemers als werkgevers bij de andere partij gelegd. Terwijl het natuurlijk een gedeelde verantwoordelijkheid is waarbij je de koppen bij elkaar zou moeten steken om de beste oplossingen te zoeken.
Alleen af en toe een cursus volgen is een hele eenzame manier van professionaliseren. Je moet juist nu meer vraaggestuurd leren, in teamverband binnen je bedrijf.
Voor de werkgevers en werknemers in de installatietechniek is het zaak nu een cultuur te creëren waarin je het samen doet en van elkaar leert. Dat is ook belangrijk voor de talentontwikkeling van je oudere werknemers en vooral ook voor het aantrekken van jongeren.