Archieven: Quotes

  • Dat vraagt om nieuwe businessmodellen

    Het sleutelwoord in deze tijd is samenwerken. Over de keten heen, met klanten, met producenten. Niet alleen voor een technische oplossing maar steeds vaker ook binnen maatschappelijke vraagstukken waar je met alle partijen samen een oplossing voor gaat zoeken. Je ziet dat bestaande bedrijven dat nog erg moeilijk vinden. »

  • Bedrijven moeten meebewegen

    Bedrijven moeten eerst beseffen dat zij het spel, de business niet meer bepalen. De consument is aan zet, die komt met vragen. En bedrijven moeten samen met die klant werken aan een concept dat ze gezamenlijk ontwikkelen en financieren. »

  • Installatiesector moet in beweging komen

    Bestaande bedrijven hebben heel veel moeite om alle nieuwe ontwikkelingen te incorporeren in hun organisatie, in wie ze zijn en wat ze doen. Daarmee wordt de afstand tussen wat technologisch kan en wat organisaties zouden moeten kunnen, steeds groter. En dat leidt uiteindelijk tot nieuwkomers die op die plek komen met nieuwe businessmodellen. »

  • De klant verandert

    De consument wordt steeds meer prosument. Burgers komen erachter dat hij alleen of in collectief zelf zaken kan produceren zoals energie, voedsel etc. en trekt daarmee de business naar zich toe. »

  • Een nieuwe tijd

    Verandering is van alle tijden maar waar we nu in terecht komen is een volstrekt nieuwe tijd. We leven in een een netwerksamenleving, waar mensen, burgers, bedrijven, eigenlijk iedereen, een oneindige variant aan connecties kan maken. En daardoor zie een versnelling in ontwikkelingen en een exponentiële groei van data. »

  • Het vergt een omslag in denken

    We slepen als bouw een heel verleden mee, het gaat al tientallen jaren zoals het gaat, ieder jaar was er wel een technisch dingetje maar altijd een ‘innovations by addition’. Maar het compleet anders doen, processen anders aanvliegen, projecten anders bekijken, dat is wel iets dat nu heel erg boven de markt hangt en waar… »

  • Het proces staat centraal

    In de praktijk blijkt dan dat je zaken wel anders moet aanpakken. Om die efficiency slag te maken moet je aan de voorkant meer rekening houden met bepaalde zaken. De centrale vraag bij Slim Bouwen was eigenlijk hoe bedenk ik een proces waarbij ik faciliteer dat uiteindelijk de installateur zijn werk in een keer kan… »

  • Bouwpartners moeten kennis delen

    We hebben ook oefenprojecten gedraaid met Slim Bouwen en dan zie je dat partijen er toch moeite mee hebben om op voorhand mee te denken en transparant te zijn, ze houden eerst nog zoals gebruikelijk liever de kaarten tegen de borst. »

  • Slim bouwen is efficiënter bouwen

    Slim Bouwen is het bouwen opdelen in vier hoofdstappen: Casco, installatie, gevel en afbouw. Met deze partijen samen realiseer het bouwwerk. Waarbij iedereen aan de voorkant al betrokken is bij het ontwerp en daarna in volgorde op de bouwplaats verschijnt zodat het proces efficiënt kan verlopen. Zo krijg je inhoudelijk meer kwaliteit en een efficiënter… »

  • De bouw is nooit echt vernieuwd

    Je zou kunnen zeggen dat de bouw nooit ‘gereset’ is. Er is wel geïnnoveerd maar dat is altijd op onderdeel niveau gegaan. We zitten in de versie op versie 1.27. Maar we hebben de 2.0 upgrade nooit bereikt. Slim Bouwen is een manier om met bestaande partijen die bouw toch kunt resetten. »

  • Slim bouwen is een visie

    Slim Bouwen is ontstaan als reactie op het conventionele bouwen wat in hoge mate inefficiënt is. In feite zijn we altijd blijven bouwen zoals de Romeinen dit destijds deden, alleen zijn er installaties bij gekomen. »

  • Het belang van communicatie

    Communicatie is belangrijk in het commerciële circuit maar ook belangrijk onderling, met je partners. Dat je een bouwproces ook anders gaat organiseren. BIM bijvoorbeeld levert daar een belangrijke bijdrage aan. »