In die nieuwe wereld moet je heel erg je best doen om te weten wat de klant wil.Dat vraagt van de installatiebedrijven een andere houding in het proces. Daar liggen ook de kansen. »
In de techniek is wel een hoop veranderd maar de manier waarop klanten worden benaderd is toch al heel lang hetzelfde. Terwijl de rol van de installateur wel duidelijk aan het veranderen is, die rol wordt groter. Maar het is vooral iets dat de installateur overkomt, niet waar bewust voor gekozen is. »
De klant zegt ‘dit is wat ik wil en ik daag de aanbodkant uit om iets te leveren’. En een installatiebedrijf dat zich specialiseert wordt uiteindelijk dan gevraagd door datgene waar het zich ook in wil profileren. »
Denk niet dat het bij één crisis blijft, de industriële revolutie was ook een proces van 100 jaar. Maar de verandering is goed en was hard nodig. Zeker als je kijkt duurzaam bouwen en naar de schaarste die er nu al is. »
De klant heeft geleerd om vragen te stellen en nu ook op zoek gaat nieuwe wegen om samen te werken met partners in de bouw. »
Wees bewust van wat er aan technologie langs komt maar ook wat er gebeurd in je omgeving. Anticipeer op wat er om je heen gebeurd en naarmate je dat beter kan heb je betere business »
Zorg ervoor dat je altijd de hele cirkel in beeld hebt. Als je er een pure seriële keten van maakt dan komt de laatste partij niet goed aan de beurt en het meeste leer je juist van wat er fout is gegaan in de praktijk. We zien te vaak dat die ervaring niet worden teruggekoppeld… »
De allereerste competentie die je nodig hebt in de 4.0 wereld is begrijpen wat je klant wil. Daarnaast moet je weten wat de techniek levert en gaat leveren in de toekomst. En hoe verder in de toekomst, hoe meer onzeker dat is. Dus de vraag in de industrie is ‘hoe kan ik mijn productieproces versnellen… »
We moeten anders gaan denken in de bouw. Een gebouw staat niet meer voor de eeuwigheid maar is een tijdelijke opslag van materialen. ‘Buidlings as material banks’. En dan ga je anders naar gebouwen en de gewenste flexibiliteit kijken. Niet alleen als aannemer maar ook als installateur. »
Er gebeurt al wel wat met BIM maar het systeem is nog niet volledig uitgedacht. Het is eigenlijk nu nog vooral de start van de awareness dat er iets moet gebeuren. Maar onduidelijk is nog in welke modaliteit ga je het gebruiken. En ook de terugkoppeling van de interactiviteit in de user interface moet nog… »
Tegenwoordig wordt van grote bouwwerken van te voren een complete digitale ‘mock-up’ gemaakt. En vervolgens kunnen al die partijen voordat je daadwerkelijk gaat bouwen met elkaar aan tafel om de details te bespreken en tot een compromis te komen dat voor iedereen werkt. Heel anderss dan vroeger. Het wordt een multiplayer game als het ware. »
Natuurlijk blijft er vraag naar een installateur, maar de vraag van de klant zal anders worden. Die is beter geïnformeerd en wil meer zelf configureren. En dat moet jij vervolgens wel kunnen uitvoeren. In de automotive is dat al heel normaal, maar in de bouw nog niet. »