Gezien de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt heb je als bedrijf een probleem als jouw banen niet interessant genoeg meer zijn. Investeren in de kwaliteit van de arbeid in jouw bedrijf is daarom belangrijk. Zeker voor jongeren. »
Tijdens een crisis zijn veel ondernemers geneigd tot kostenbesparing, de zogenaamde low road. Maar degene die juist dan investeren in mensen blijken vaak spekkoper. Dat noemen we dan de high road. »
Om de vaardigheden van de eenentwintigste eeuw te benutten heb je ook organisaties van de eenentwintigste eeuw nodig. Bedrijven die hun werk zo hebben georganiseerd dat medewerkers die nieuwe skills ook toe kunnen passen. »
Er is heel veel onderbenutte kwaliteit bij mensen die er op het werk niet uitkomt. Omdat het werk zo is georganiseerd dat ze dat niet kwijt kunnen. Zonde, want die werkgevers zouden er ook van kunnen profiteren. »
Leren gebeurt voor 85 procent op de werkvloer. Bedrijven moeten zich dus bezig houden met het creëren van een leerrijke werkomgeving waarin medewerkers kennis kunnen uitdragen en uitwisselen. »
Juist in kleine bedrijven zou het nog eenvoudiger moeten zijn om aan je medewerkers te vragen hoe het beter kan. Het eerste wat daarvoor moet gebeuren is regelmatig echt werkoverleg houden. »
Zelfsturende teams zijn een belangrijk onderdeel van sociale innovatie. Maar ook dat moet je begeleiden. Dus als je hoort dat het niet werkt dan zit daar toch vaak achter dat men het op een totaal verkeerde manier heeft geprobeerd. »
Net als met zelfroosteren kun je niet zeggen vanaf volgende week gaan we aan sociale innovatie doen. Dat moet geleidelijk aan groeien en gaat pas lukken als er een de sfeer is van vertrouwen. »
Sociale innovatie begint met aan je medewerkers te vragen welke ideeën zij hebben over hoe het werk beter kan. En dat zijn geen simpele vragen. Want als je het vraagt dan krijg je antwoorden en daar moet je dan wat mee. »
Sociale innovatie is eigenlijk het gelijktijdig vernieuwen van werkorganisatie, arbeidsverhoudingen personeelsbeleid. En dat samen met je medewerkers. »
In de zorg werd ook altijd gezegd dat zelfroosteren onmogelijk was maar 80 procent van de mensen is er daar inmiddels heel tevreden over. Je moet alleen niet verwachten dat het vanzelf in orde komt. »
Zorg dat medewerkers de regelmogelijkheden hebben om problemen aan te kunnen. “Mensen worden niet overspannen van de problemen op hun werk maar van de onmogelijkheid om ze op te lossen! »