Uit onderzoek onder werkgevers blijkt dat er grote behoefte is aan ’techneuten die kunnen praten’ en goed kunnen samenwerken met klant en andere disciplines »
Niet altijd streven naar hoger opleiden maar vooral in het MBO ‘dieper en rijker’ leren. »
Autonomie is een vorm van leren waar ik een pleidooi voor wil houden. »
Je kunt iemand geen leermeester maken. Laat leerlingen zelf kiezen wie ze na de eerst paar introductieweken willen kiezen als leermeester. En kijk na een jaar eens wie er vaak en wie er nooit wordt gekozen door de leerlingen, en ga ingesprek met die medewerkers over hoe dat komt. »
Daar zouden we nog eens veel meer over na moeten denken, hoe kan een leerling aantonen dat hij klaar is om aan het werk te gaan. Het is toch vreselijk als kinderen op school zo’n hekel aan leren krijgen dat ze na hun diploma hun boekentas omgekeerd aan de vlaggenmast hangen. »
Aansluiting onderwijs en bedrijfsleven vraagt veel meer aandacht vooral op het punt van ontwikkelen leercultuur. »
Iedereen heeft in zijn hoofd allemaal poortjes die op een kiertje staan. En een moderne leidinggevende is op zoek naar die kiertjes want daar zitten mogelijkheden voor vernieuwing en ontwikkelen. »
Je hebt de krachtige leider die precies vertellen hoe ze het werk gedaan willen hebben en je hebt de leidinggevende die zich realiseert dat je het niet meer in je eentje kunt. Denken dat je alles weet en in je eentje kunt is een beperkte opvatting die organisaties dom houdt. Alleen daarom al is een… »
Informeel leren kan overgaan in formeel leren als bijvoorbeeld iemand uit nieuwsgierigheid meer wil weten over een onderwerp en zelf voorstelt een opleiding of cursus te gaan doen. »
Stimuleer de natuurlijke nieuwsgierigheid van mensen en da natuurlijke drang om iets beter of slimmer te doen. Door vragen te stellen en terug te kijken op een werkdag van een project creeer je goede basis voor een gezonde leercultuur. »
Is er in een organisatie ruimte om vragen te stellen, vrijheid om je mening te zeggen, wordt er weleens teruggekeken op een opdracht, dat soort vragen stellen is heel belangrijk voor een leercultuur op en rond het werk. »