Persoon: Joseph Kessels

  • Autonomie cruciaal voor ontwikkelen leercultuur

    Autonomie is een vorm van leren waar ik een pleidooi voor wil houden. »

  • Meer oudere werknemers leermeester maken

    Je kunt iemand geen leermeester maken. Laat leerlingen zelf kiezen wie ze na de eerst paar introductieweken willen kiezen als leermeester. En kijk na een jaar eens wie er vaak en wie er nooit wordt gekozen door de leerlingen, en ga ingesprek met die medewerkers over hoe dat komt. »

  • Zonder structuur wordt het chaos

    Ik denk dat de variëteit veel minder groot is dan je denkt. »

  • Toetsen nodig om competentie te meten

    Daar zouden we nog eens veel meer over na moeten denken, hoe kan een leerling aantonen dat hij klaar is om aan het werk te gaan. Het is toch vreselijk als kinderen op school zo’n hekel aan leren krijgen dat ze na hun diploma hun boekentas omgekeerd aan de vlaggenmast hangen. »

  • Ontwikkelen leercultuur in het beroepsonderwijs

    Aansluiting onderwijs en bedrijfsleven vraagt veel meer aandacht vooral op het punt van ontwikkelen leercultuur. »

  • Leercultuur vraagt modern leiderschap

    Iedereen heeft in zijn hoofd allemaal poortjes die op een kiertje staan. En een moderne leidinggevende is op zoek naar die kiertjes want daar zitten mogelijkheden voor vernieuwing en ontwikkelen. »

  • Vorm van leiderschap beïnvloed leercultuur

    Je hebt de krachtige leider die precies vertellen hoe ze het werk gedaan willen hebben en je hebt de leidinggevende die zich realiseert dat je het niet meer in je eentje kunt. Denken dat je alles weet en in je eentje kunt is een beperkte opvatting die organisaties dom houdt. Alleen daarom al is een… »

  • Formeel leren ook onderdeel leercultuur

    Informeel leren kan overgaan in formeel leren als bijvoorbeeld iemand uit nieuwsgierigheid meer wil weten over een onderwerp en zelf voorstelt een opleiding of cursus te gaan doen. »

  • Leercultuur ontwikkelen is niet moeilijk

    Stimuleer de natuurlijke nieuwsgierigheid van mensen en da natuurlijke drang om iets beter of slimmer te doen. Door vragen te stellen en terug te kijken op een werkdag van een project creeer je goede basis voor een gezonde leercultuur. »

  • Werkplekleren begint met ontwikkelen leercultuur

    Is er in een organisatie ruimte om vragen te stellen, vrijheid om je mening te zeggen, wordt er weleens teruggekeken op een opdracht, dat soort vragen stellen is heel belangrijk voor een leercultuur op en rond het werk. »

  • Werkplekleren is ingewikkeld

    Werkplekleren wordt ingewikkeld als je het vooral ziet als formele opleiding, of cursus, met diploma’. Door daar teveel nadruk op leggen wordt het echte leren overschaduwd. »

  • Wat is werkplekleren

    Wat is werkplekleren? »