Als wij aan een coach denken, denken we vaak aan een oudere werknemer die de jonge nieuwkomer kennis en vaardigheden en cultuurinvloeden binnen de organisatie bijbrengt maar je ziet dat er steeds meer belangstelling komt voor reversed mentoring waarbij een jongere ook een oudere coacht. »
Ook in de TI waar grote groepen mensen fysiek belastend werk doen zou demotie veel meer bespreekbaar gemaakt moeten worden. »
Gezien de snelheid waarmee functie-inhoud ontwikkelt is het absoluut de moeite waard om te investeren in training en opleiding. Zeker ook voor oudere werknemers. »
Leidinggevenden worden door de top van een bedrijf vaak afgerekend op de hier en nu prestaties. Het vergt durf maar het zou beter werken als de top van een bedrijf de leidinggevende ook gaat afrekenen op het employability beleid en de lange termijn visie. »
Je ziet je steeds meer duale verantwoordelijkheid voor inzetbaarheid, althans in het beleid. Aan het vormgeven van deze richting in de praktijk, daar schort het nog heel erg aan. Langere termijn inzetbaarheid is vaak een de sluitpost terwijl dit op termijn tot ernstige problemen kan leiden. »
Jonge mensen zijn meer opgevoed met de gedachte dat loopbaandenken, competenties en vaardigheden continue actueel moeten worden gehouden. Dit noemen we life long learning denken. Terwijl de oudere werknemer is opgegroeid met life long employment. Maar ook die mensen moeten zich ervan bewust zijn dat de vervaltijd van hun kennis en functie-inhoud steeds korter wordt. »
Kennis delen, toenemende informatisering en de technologische ontwikkelingen hebben allemaal grote gevolgen voor de kennis die van mensen gevraagd wordt om hun werk nog goed uit te kunnen voeren. »
Integraal denken, denken vanuit de klant, LEAN denken, heel veel concepten die dezelfde kant op denken. En als die samenkomen, en we ons er van bewust zijn dat we een heleboel ingesleten beelden hebben van elkaar die niet positief zijn en als we van te voren hebben besproken hoe we hier mee omgaan dan levert… »
Je zou aansluiting kunnen zoeken bij branchegenoten en kijk je naar je eigen mensen. Als je gedrag hebt dat je wilt veranderen kies je eens een project waar dat kan en ga het eens oefenen. Blijf je werkproces reflecteren terwijl je bezig bent. Dan wordt iedereen uiteindelijk wel enthousiast en zo kun je beweging creëren. »
Bij alle partijen in de keten zitten er praktijken die ze nou eenmaal altijd zo doen, maar als je die tegen het licht houdt en je zegt ‘maar jongens, waarom doen jullie dat?’ Er zijn een hele hoop innovaties en vernieuwingen maar je moet het wel op het juiste level adresseren. »
Kleine bedrijven werken altijd in ketens, en voelden zich ook vaak klemgezet. Maar als je nu met alle partijen in die keten om de tafel gaat zitten om die hele keten overdracht eens goed door te nemen dan kan iedereen op een veel gelijkwaardiger manier meedoen. En worden mondiger en kritischer. En dat helpt de… »
Een goede veranderstrategie is een combinatie van een top down visie die laat zien waar we naar toe willen en een bottom up beweging, die de boel van onderop in beweging zet. »